Răul de... mică
de Eugen Laurian
Cum „cineva” trebuia să predea orele din
specialitatea „marină” și ofițerilor de la celelalte „arme” ce urmau masteratul
de doi ani în Academia Militară Generală, se cădea ca ultimul cadru didactic venit
în catedră să fie acel „cineva”! Ceilalți, cu mai multă experiență la catedră,
aveau fiecare cursurile de bază la clasele de marinari, la care se susțineau și
examenele semestriale.
Așa că, m‑am văzut numit de către șeful catedrei
să predau temele generale despre „marina militară, rolul acesteia în sistemul
de apărare națională și modalitățile de ducere a luptei pentru apărarea
patriei” la clasele ce cuprindeau ofițeri de infanterie, artilerie, geniu,
chimie militară, transmisiuni, aviație, apărare antiaeriană, radiolocație,
logistică, etc.. Având mai puține ore decât prevedea legea pentru a se finaliza
cu un examen, cursul predat era totuși destul de important întrucât, la sfârșitul
lui, toată suflarea ofițerilor‑studenți participa la aplicația de „respingere a
debarcării desantului maritim”. Și aceasta dura nu mai puțin de zece zile în
care, pe plajele de la Năvodari și Capul Midia, se formau grupe mixte formate
din reprezentanți ai tuturor specialităților militare alcătuind comandamente de
divizii care erau obligate să ia deciziile cele mai bune în „jocul de război”
conceput anume pentru respingerea debarcării desantului. Întrucât, după ce se „aproba”
hotărârea luată în acest scop, trebuia organizată „cooperarea între arme”, mă
străduiam să‑mi dau toată silința pentru a lămuri auditoriul asupra modului în
care acționează marile unități ale marinei militare în vederea asigurării
succesului operației. Știind că pe durata aplicației vor fi puși în situația de
a lua decizii care implicau cunoașterea modalității de acțiune a navelor,
majoritatea ofițerilor masteranzi acordau maximă atenție explicațiilor mele așa
încât eram încântat de colaborarea cu ei.
Așadar, intram la clase cu prelegerile
pregătite anterior la care adăugam diferite planșe pentru ilustrarea acțiunilor
unităților forțelor navale. Eram conștient că dacă se vor înțelege bine
principiile de acțiune îmi va fi mult mai ușor pe durata aplicației, când
trebuia să trec de la o grupă la alta pentru a asista la realizarea „cooperării”
și a ajuta la sedimentarea cunoștințelor dobândite. Întotdeauna problemele mai
complicate erau cele legate de acțiunile comune ale marinei cu aviația și
artileria terestră pentru „lovirea navelor cu desant la bord” pe timpul
apropierii de litoral și al debarcării propriu‑zise.
Desfășurarea prelegerilor urmărea tipicul
obișnuit: în prima parte se expuneau aspectele teoretice urmate de câteva
concluzii practice (inclusiv modalități de redactare a unor documente de
conducere a forțelor), iar ultimele cinci minute erau alocate întrebărilor
cursanților și răspunsurilor cadrului didactic.
Cum, de la o bună bucată de vreme, se
aprobaseră ca și ofițerii‑femei să urmeze cursurile masterale ale Academiei
Militare, puteai întâlni și una‑două „ofițerese” la fiecare grupă de cursanți. La
terminarea masteratului acestea urmau a încadra funcțiile de instructori pentru
studentele diferitelor facultăți din țară. Excepție de la regula privind
numărul de femei masterande o făcea clasa de „chimie militară” (astăzi s‑ar
spune N.B.C. – adică nuclear, bacteriologic și chimic) unde acesta era
aproximativ egal cu cel al bărbaților. Se credea că la specialitatea chimie „ofițeresele”
erau mai silitoare și astfel reușiseră să devanseze mulți bărbați la examenul
de admitere. În schimb, unii dascăli răutăcioși apreciau că profesorului S... –
colonel, care era și dirigintele clasei – îi plăcea mai mult practicarea
procesului didactic cu femeile decât cu bărbații și, drept urmare,
contribuiseră la sporirea numărului acestora. Ce să‑i faci?... Răutăți
masculine!...
În aceste condiții, la ultima prelegere predată
clasei de „chimie”, observând un interes sporit privind desfășurarea aplicației
de pe litoral, am alocat un timp mai mare capitolului „întrebări și
răspunsuri”. Și întrebările veneau „gârlă”... Și răspunsurile așijderea, fie că
mulțumeau ori ba pe cei care avansau interogația. La un moment dat, unul dintre
„ascultători” m‑a întrebat:
– Este adevărat că și anul acesta se va
organiza o deplasare de la Mangalia la Tulcea, cu una dintre navele marinei
militare, ca și în anii anteriori?
– Da, este adevărat!... O parte dintre
grupele de ofițeri se vor deplasa de la București la Mangalia, iar celelalte la
Tulcea. După ce se vor vizita navele, grupele de la Mangalia se vor ambarca pe
o navă de tip „escortor” și se vor deplasa către Tulcea. Pe traseu vor putea
observa o parte a țărmului românesc (atât cât se poate vedea de pe mare) și
unele dintre platformele maritime de extracție țiței existente în zona de sud‑est
a Deltei Dunării. Odată cu intrarea pe fluviu vor putea admira orașul Sulina și
întreg traseul până la Tulcea. Cum nava are o înălțime apreciabilă sunt convins
că veți putea observa o sumedenie de păsări și vegetația specifice zonei.
– Și grupele de la Tulcea ce vor face?
– Programul este astfel conceput încât
vizitarea navelor fluviale să se termine chiar înainte de sosirea „escortorului”
la Tulcea. Grupele ce s‑au deplasat pe mare vor coborî și vor lua cunoștință cu
navele de la Dunăre, iar celelalte se vor îmbarca pe „escortor” și vor face
marșul cu nava în sens invers... De la Tulcea la Mangalia. Acolo li se vor
prezenta navele maritime și abia după aceea ne vom întruni la liceul de marină
din Constanța și vom începe aplicația comună.
Alt cursant, altă
întrebare:
– Am auzit că anul trecut a fost o mare
foarte agitată pe durata deplasării și că majoritatea ofițerilor au avut „rău
de mare”?
– Da, așa a fost!... Se mai întâmplă...
Dar au fost și alte dăți în care marea a fost destul de calmă iar deplasarea a
fost chiar plăcută.
– Și anul acesta cum va fi?
– Este greu de prevăzut... Marea Neagră
se poate învolbura, destul de serios, chiar de la o oră la alta... De aceea i
se și spune „neagră”. Depinde, în principal, de forța vântului care o
biciuiește.
– Și nu putem ști încă înainte de îmbarcare
cum va fi vremea în ziua marșului, ca să evităm călătoria pe mare?
– Sigur vom ști!... Dar, oricum nu
puteți ocoli deplasarea cu nava pentru că așa este în program și nimeni nu va
schimba ori modifica planificarea făcută. Și nici nu ar fi corect. De ce unii
să vadă întregul traseu al călătoriei pe mare și fluviu, și alții nu? Poate
unii dintre dumneavoastră nici n‑au călătorit vreodată pe mare și ar fi păcat
să rateze o asemenea ocazie. Alții, poate, n‑au văzut Delta... În plus, dacă
marea este rea, veți conștientiza mai bine vicisitudinile cu care se confruntă
marinarii și atunci când veți ajunge mari șefi prin structurile centrale ale ministerului,
și veți fi puși în situația de a lua anumite decizii, veți ști mai bine ceea ce
trebuie să hotărâți.
Una dintre fete:
– Și cum se manifestă răul de mare?
– Adesea prin dureri de cap și vomă.
Sunt și unii, e drept mai puțini, care simt o foame continuă chiar dacă au
burțile pline. Cel mai rău este când se combină durerile de cap cu voma. Atunci
chiar nu mai ești în stare de nimic. Stai la orizontală, pe unde apuci, și
vomiți...
– Dar nu sunt pastile pentru atenuarea
răului de mare?
– Probabil că sunt... Dar nu se iau.
– De ce?
– Pentru că, vrând‑nevrând, afectează
alte organe... Ca mai toate pilulele...
– Înseamnă că o să ne fie rău... De
aceea unii dintre cursanții de anul trecut spuneau că nu vor mai merge pe mare,
vreodată!
– Ei... Asta‑i impresia la prima vedere.
Cu timpul se mai schimbă părerile...
Cum se părea că nu
mai existau întrebări legate de viitoarea aplicație, am făcut o ultimă
tentativă:
– Cum, nu mai aveți nimic de întrebat?
– Am eu o întrebare... – mâna ridicată a
uneia dintre fete flutura deasupra capetelor.
– Vă rog!...
– Cum, și noi, fetele, vom avea rău de
mare?
– Nu!... Voi nu veți avea rău de mare!
Toate fetele erau numai
un zâmbet și se uitau puțin disprețuitor la bărbați.
– Și noi de ce nu vom avea rău de mare?
– Pentru că aveți rău de... „mică”!
Chiar în acel moment
soneria a anunțat sfârșitul orei de curs. Am salutat și am ieșit din clasă cu
un zâmbet de satisfacție și în râsul general al tuturor bărbaților din grupa de
studii.
În următoarele zile,
când mă întâlneam cu ei prin curtea sau holurile academiei toți afișau o bună
dispoziție mai aparte și mă salutau cu mai mult respect, parcă. Eram euforic...
Ce inspirație am avut să fac o asemenea glumă!
Dar asta doar până
într‑o „bună” zi când am primit un telefon la birou prin care eram anunțat să
mă prezint la secretarul Comitetul de partid al academiei. Gândindu‑mă cam la
ce nouă sarcină să mă aștept, uitasem cu desăvârșire de gluma cu „răul de...
mică”.
Am intrat în birou, m‑am
prezentat regulamentar și „tovarășul colonel”, cu un zâmbet radios, mi‑a spus:
– Să știi că mi‑a plăcut gluma cu „răul
de... mică”... Dar altă dată să n‑o mai faci!... Și să ai grijă!... Plecați
peste două zile la mare și nu vreau să aud că s‑au spus pe acolo glume
nesărate!
Știam de mult că în
instituție „toți pereții aveau urechi”! Și dacă aveau, transmiteau și altora
ceea ce auzeau. Dar, parcă, în ziua aceea prea bine s‑a legat dialogul ca să
ratez o asemenea ghidușie. Noroc de faptul că în structura „de partid” a
instituției mai erau și oamenii care gândeau cu capul lor.
Fragment din volumul de proză
„Frânturi de viață cu parfum naval”,
publicat la editura EX PONTO,
Constanța - 2018
Minunată ”frântură”, minunată glumă! Oricât de intresante ar fi, lecțiile, fără glumițe, fără filmulețe tematice, fără jocuri de rol, fără creativitatea participanților... se uită repede. La întâlnirea peste ani cu studenții, constatăm că amintirea glumelor ... este esența aducerilor aminte. Stimă, dl.profesor!
RăspundețiȘtergere