Salutul lui Ispas
(premieră
mondială, românească)
Eugen Laurian
Admiratorilor
bătrânelor corăbii ce străbăteau, odată, nesfârșitele întinderi albastre ale
mărilor și oceanelor le este îndeobște cunoscută superba imagine a unui velier manevrând
pentru a căuta și aborda gura de intrare în port. Și cum mai toate urmașele acestora
sunt, astăzi, doar nave școală necesare instruirii tinerilor cadeți aflați în
marșul lor către devenirea profesională, este lesne de înțeles că la bordul
unei asemenea nave nu poate trona decât spiritul de aventură al celor care,
poate, nici n-au împlinit, încă, douăzeci de ani. Ei, bine, pe un asemenea velier
totul este posibil! Mai ales dacă la comanda lui se găsește omul potrivit. Omul
care, prin pricepere și modul de a înțelege sufletul imberb al cadetului, este
capabil să determine echipajul în a face minuni.
De
vreo 30 – 35 de ani a devenit un obicei ”împământenit” (ar trebui să scriu,
poate, ”împuntit”!?!) la bordul majorității velierelor – nave școală – ca
atunci când, la intrarea în port, acordă salutul adresat națiunii gazdă, comandantul
să-și urce echipajul pe vergile catargelor pentru a saluta de acolo, de la
înălțimi de 30 – 40 de metri, amfitrionul. Salut cu urale și cu bereta săltată
deasupra capului. Este expresia celui mai profund respect arătat miilor de
privitori care așteaptă, curioși și nerăbdători, intrarea în port și acostarea
navei.
Obiceiul,
devenit în timp aproape o normă nescrisă, trebuia să aibă un început: un promotor
și o dată de start.
Îndrăznesc
a afirma că este oarecum dificil a identifica data întâiului antrenement al
acestei impresionante manifestări a curajului și măiestriei marinărești, dar
este cert că el a avut loc în prima parte a anilor ’70 ai secolului trecut pe
valurile Mării Negre și a fost pusă ”în operă” în vara anului 1975, când, sub
comanda unui inimos și priceput navigator român, bricul ”Mircea” și-a făcut sosirea
triumfală pe meleagurile olandeze prin demonstrația de curaj ce a intrat în
legendă ca fiind ”Salutul lui Ispas”.
Dacă
data efectuării primelor încercări a unui velier de a saluta o națiune având întregul
echipaj urcat în arboradă este incertă, promotorul ei este, cu siguranță,
cunoscut! Și el nu este nimeni altul decât Eugen Ispas, acel ofițer secund devenit
ulterior comandant al bricului ”Mircea” care a instruit la bordul velierului
zeci de promoții de ofițeri și maiștri militari ai Marinei Române, fie ea
militară ori comercială. La acea vreme, având gradul de căpitan de rangul 3
(conform denumirilor de astăzi ale gradelor, locotenent-comandor) Eugen Ispas era
”mama, tata și soacra ” navei. Era prezentul și, mai ales, viitorul echipajelor
de cadeți. Echipaje ce, an de an, erau în stare să se aburce pe sarturi până la
44 de metri deasupra punții principale a navei pentru ”desfășurarea” velelor,
ori pentru că ”secundului” și, apoi, comandantului i se păruse că ”ceva flutură
nelalocul său” în arboradă.
Da,
Eugen Ispas a fost cel căruia i-a venit ideea testării salutului națiunii
române datorat țării gazdă cu echipajul navei aflat cu picioarele pe vergile
catargelor! Și cum, după luarea măsurilor suplimentare de siguranță a
marinarilor încercarea temerară i-a reușit, a probat-o pe viu în mai toate vizitele
internaționale ce au urmat.
Așa
a procedat în 1975 la intrarea în portul Amsterdam, când nava a fost invitată
pentru celebrarea aniversării a 700 de ani de la atestarea documentară a orașului.
Era pentru prima dată când lumea asista la o asemenea probă de curaj. Ajunși în
zona de intrare pe canalul ce trebuia străbătut până la Amsterdam, la semnalul
comandantului navei – Eugen Ispas, marinarii români au însoțit strigătele de
”Ura!” prin mișcarea albelor berete duse, de trei ori, cu mâna dreaptă,
simultan, din dreptul inimii deasupra capului. Efectul acestui salut inedit
asupra publicului a fost fantastic. Miile de privitori ce asistau de pe ambele
maluri ale canalului la parada navelor invitate la ceremonie au izbucnit,
automat, în aplauze și urale la trecerea singurei nave ce avea echipajul de
aproape două sute de cadeți, îmbrăcați în minunata ținută albă, salutând de pe
vergile catargelor cu beretele ridicate deasupra capetelor.
După
acostarea bricului în port, prințesa Margareta – viitorul cap încoronat al
Olandei – a ținut în mod cu totul deosebit să viziteze nava și să mulțumească
echipajului pentru maniera în care a salutat națiunea olandeză. La solicitarea
viitoarei regine, echipajul a repetat impresionantul salut, la el asistând atât
mulțimea de vizitatori ce admirau minunatele veliere acostate în port cât și
echipajele celorlalte nave.
Cu
prilejul marșului de pregătire desfășurat în Oceanul Atlantic și Marea
Mediterană în anul 1995, nava școală a vizitat și porturile Londra, Brest și
Casablanca, unde a lăsat aceeași impresie deosebită datorită originalului salul
inventat de echipajul bricului ”Mircea”.
Nu
se mai văzuse, până atunci, așa ceva. Era impresionant, era inedit, era incredibil
și spectaculos! Era ceva ce se imprima pe retina timpului și a privitorului.
Un
an mai târziu, România a onorat națiunea americană, cu prilejul
sărbătoririi bicentenarului
Independenței Statelor Unite, prin același procedeu. Era salutul poporului
român acordat de către studenții Marinei Române prin ”salutul lui Ispas”! De
data aceasta impactul asupra mass-mediei americane și mondiale a fost și mai
uimitor. Lumea de pe toate continentele a putut vedea, în direct, silueta albă
a bricului cu întregul echipaj aflat în arboradă salutând America.
La
recepțiile și întâlnirile ocazionate de această vizită, subiectul originalului
salut era unul obligatoriu. Toți comandanții velierelor participante la
sărbătorirea bicentenarului Independenței Statelor Unite ale Americii au ținut
să-l întâlnească pe românul Eugen Ispas și să-i prezinte omagiul lor pentru
originala modalitate de a acorda ”salutul națiunii”. Și tot atunci, în
discuțiile amicale ale acestora, s-a făcut pentru prima dată referire la
sintagma ”salutul lui Ispas”.
Urmarea
a fost una firească. După acel moment de glorie, și de apreciere a zecilor de
mii de spectatori și a tuturor canalelor de televiziune ce au transmis marea
paradă navală, și alte veliere-școală au prins a practica ”salutul lui Ispas”.
Iar
dacă mâine veți vedea vreo navă practicând acest salut să știți că el își are obârșia
în apele ce scaldă țărmul României punând în valoare sudoarea, curajul,
priceperea și tenacitatea echipajelor bricului ”Mircea”. Și să mai știți că
”nașul” acestul salut a fost un român: Eugen Ispas. Cel care astăzi, la cei
peste 80 de ani ai săi și ajuns la gradul de contraamiral de flotilă,
rememorează cu mândrie și satisfacție, intrarea în zecile de porturi
mediteraneene, baltice și atlantice în care România și-a prezentat omagiile
adresate țărilor gazdă și a fost aclamată, la rândul ei, datorită celebrului ”salut
al lui Ispas” prezentat, ca cea mai înaltă probă de respect și curaj, de către marinarii
români.
Iată
o premieră mondială ce ar fi bine să nu o aruncăm în traista uitării și a
nerecunoștinței și căreia îi închinăm marșul ”Salutul lui Ispas”!
Salutul
lui Ispas
În
fugă pe sarturi, urcat-am grijele
spre
cerul albastru, senin,
s-ajungem
la posturi pe vergi, către stele,
ce
pânze și vise susțin.
Călare
pe vergă, noi suntem cadeții
sosiți
de pe mări și neant;
trecuți
prin furtună, suntem îndrăzneții
visând
și la grad de-aspirant.
Doar
ei, pescărușii, cu noi la-nălțime
se-ntrec
prin văzduh în curaj;
suntem
temerarii speranței sublime,
suntem
cel mai brav echipaj!
De-aici
din înalturi, Ispas vă salută
și-aducem
omagiul vibrant
al
dârzelor inimi în albă ținută
și-n
marș cadențat, elegant.
Salutul
pe vergă l-am dus către Lume
și
Lumea întreagă-a răspuns
salutului
nostru, ajuns un renume
ce-n
gânduri și-n fapte-a pătruns.
Cu
noi vă salută Siretul și Prutul
și
inimi de oameni normali;
bereta
ne-o scoatem, transmitem salutul
adus
din Carpații natali!
Salut
de venire, salut de plecare,
pe
vergi, în picioare-am rămas
să
spunem oriunde, spre țărm și spre mare,
c-așa
vă salută Ispas!
Bragadiru – 24 octombrie 2016
Fabuloasa!
RăspundețiȘtergereimi aminteste de mangalia
RăspundețiȘtergereNe amintește, tuturor celor care am petrecut luni și luni la bordul lui ”Mircea”, de perioada în care eram... altfel. Mai tineri, mai îndrăzneți, mai supli și, poate, mai... frumoși. Oricum, aveam un țel, o perspectivă clară și o dorință nestăvilită de a deveni ceea ce majoritatea dintre noi a și realizat.
RăspundețiȘtergereLa bordul lui Mircea am petrecut cateva ore de ZIUA MARINII.Amintirea este vie desi au trecut multi ani de atunci .MANGALIA este orasul meu natel.
RăspundețiȘtergere