Protest cu oameni de zăpadă


 de Eugen Laurian

A nins, azi-noapte, ca-n povești,
cu fulgi mai mari ca bucuria
cu care s-a-mbrăcat câmpia
la margine de București.

M-a îndemnat ceva, anume,
nepotului să-i fac un om
înalt, voinic și monocrom
din albul ce-ascundea o lume.

L-am prins, la brâu, cu cingători,
pe cap i-am pus o mândră vază;
doi ochi frumoși, din căcărează,
priveau spre blânzii trecători.

Ca nas, ardeiul roș’ și mare
capta privirea tuturor,
iar gura, surâzând ușor,
era o dulce încântare

cu buzele-i răsfrânte-n lături...
Urechile, cam clăpăuge,
purtau, în lob, două belciuge...
Mai jos, ca brațe. două mături...

Scrutau, cei mici, după zăplazuri,
colosul alb autohton,
minunea mea din Parthenon...
Dar mi-a adus numai necazuri...

 *  *  *
Priveam lucrarea, mândru foc,
extaziat de nu se poate
când una mi-a strigat, din spate:
„Nu te credeam un dobitoc!...

Cu firea ta de cioclovină
să știi că m-ai băgat în draci!
Femeie trebuia să faci
și nu o javră misogină!”

*  *  *
M-am apucat, de teama ei,
și-alături am făcut femeia...
Dar, iarăși, mi-a sucit ideea
când m-a văzut, lucrând, un gay:

„Mă ofensezi, făcând pe stradă
muieri ce n-au a căuta!...
Să faci doi oameni, trebuia,
și nu femeie de zăpadă!...”

*  *  *
Un negru-tuci m-a ponegrit,
privindu-mă în ochi cu ciudă,
văzând că din zăpada crudă
niciunul n-a fost înnegrit...

 „Rasist bătrân și de rușine!...
Puteai să faci doi paralei
(măcar pe unul dintre ei!),
mai colorați... așa ca mine!”

*  *  *
Din colțul străzii,-un musulman
m-a înjurat de cele sfinte:
„Tu crezi c-acum e ca nainte
când nu posteai de ramadan?...

Cu mine ți-ai găsit beleaua
și-o să-ți înfing în fund ardeii,
pe cap, de n-ai să-i pui femeii
niqab-ul sfânt, ori feregeaua!”

*  *  *
Cutremurat de umilință
și temător de răzbunare,
mă pregăteam să cer iertare
că n-am luat adeverință

de la distinsul domn primar,
când, chiar atunci, mai beat ca tunul,
se-mpleticea în limbă unul
ce tropăia pe trotuar.

„Eu merg întins spre piața mare,
să fac chermeză cu <haș tag>
și am nevoie de-un ciomag...
Am chef nebun de-ncăierare!...”

Atât de treaz, că mergea – criță –,
m-a-mpins brutal, m-a dat înlături,
și-a smuls acele două mături
luându-le la răzmeriță:

Privind spre ele mi-a strigat:
„Erau mai bune două bâte
dar nici acestea nu-s urâte...
Nici astea nu-s de lepădat!

Auzi bătrâne?... Măi, moșnege,
(loviți-aș mutra de satrap!),
să am cu ce le-o da la cap,
nu ai, cumva, două ciomege?”

Cum n-am avut, s-a dus 'nainte
cu măturile la atac
să vină altora de hac
și, musai, să-i învețe minte.

Jandarmii l-au admonestat,
apoi i-au retezat avântul
și, în sfârșit, deznodământul:
cu măturile, l-au săltat...

Prin analize exigente,
ce-au cercetat nu prea se știe,
dar știu că din pungași, o mie,
doar mie mi-au găsit amprente.

Mi-au aplicat, la cap, tangenta:
 „La ocnă, junghi nenorocit!
La zdup, lichea!..., că ți-am găsit
pe coada măturii... amprenta.”

Degeab-am dat, cu explicații  
și m-am jurat pe Dumnezeu,
că, la proteste, n-am fost eu...
Dar ți-ai găsit cu... magistrații?

*  *  *
Cum nu-s un tip scandalagiu,
când fierb protestele în stradă
și dau să treacă-n bastonadă,
al dracului, de-acum, să fiu
de mai fac oameni de zăpadă!...


Bragadiru – 10 ianuarie 2019

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Lăsați-mă ce sunt!...

Inevitabilii tembeli

Pasul 1 - Începe cu puțin