Țara de lângă mine



Eugen Laurian

Am căutat-o peste tot prin casă
pe unde am crezut că s-ar putea
ascunde de oricine... de ceva;
și stă pitită,-acolo, nemaivrând să iasă...

Am căutat-o-n orice cămăruță
și-am scormonit, atent, orice ungher...
Dar tot enigmă-i... taină și mister,
că n-am găsit-o nici, măcar, într-o cotruță...

Văzând că n-o găsesc sub nici o grindă,
am răscolit, apoi, și prin ogradă...
Să fi căzut, oare,-n vreo ambuscadă...?
Pe unde se preumblă ... și perindă?

Am scormonit, iscoditor, cu bețigașul,
prin toată curtea, șoprul și grădina...
Să fi fugit, azi-noapte, cu mașina?...
Și-am căutat-o,-apoi, prin tot orașul...

Dar, nici un semn de-al ei, pe nicăieri;
așa, c-am întrebat prin toată țara
și-același rezultat, din zori și până seara...
Ori, n-au vânat-o, oare, niscai braconieri?

Târziu de tot, pe-un deget de cornișă,
am întâlnit un moș venit de prin bugeacuri,
un caier alb, netors... netuns de veacuri,
privea, cu capu-n mîini, minune de costișă...

Destăinuindu-mi că și el o cată
mai bine, poate, de vreun sfert de veac,
se hodinește-acum, pe-un prepeleac,
și nu mai știe dacă, să umble,-o să mai poată;

că, negăsind-o, și-a pierdut speranța
și-acum, i-a venit rândul să se mai odihnească
și nu mai are vremea... nici timpul, s-o găsească;
bătrân fiind, i-a dispărut și cutezanța...


Dar mi-a mai spus c-a întâlnit, în drum,
mai mulți din cei ce, răbdători, au căutat-o
și, nedescoperind-o, au plâns... și-au venerat-o...
Dar nu i-a mai văzut de-atunci și până-acum.

I-a întâlnit pe Păunescu și Vieru...
(Nici ei n-au reușit s-o mai găsească !)
Au căutat-o-n toată Țara Românească
și-au căutat-o-n tot Cadrilaterul...

Înnebuniți de-atâtea odisei
învăluite-n ceață și-n misteruri,
erau deciși s-o caute și-n ceruri ...
Și m-a-ntrebat, apoi, de m-am văzut cu ei...

Oftând, adânc, i-am spus că nu i-am întâlnit
dar am citit, pe undeva, prin presă,
că și-ar fi exprimat dorința lor expresă
s-o caute și-n ceruri... Așa s-au hotărât !

Cu ochi-nlăcrimați de-atâta disperare
n-am mai putut și-n plâns am izbucnit...
Prin Europa, oare-o fi fugit?...
Și am decis să merg în căutare...

Poate-au luat-o cei plecați pe-afară
voind, cu ea, ca dorul să-și aline;
să-și mai ogoaie,-un pic, din doruri și suspine
până-o veni, din nou, pe-aici, prin țară...

Așa c-am străbătut, pe rând, oceane
și am călcat mai multe continente...
Și-am întrebat prin gări, pe stadioane, parlamente,
interogând pe toți, Ioni... Mării și Ane...

Dar n-am descoperit-o, nicăieri, ascunsă,
de parcă-ar fi-nghițit-o-ntreg pământul,
că n-a zărit-o luna, nici soarele, nici vântul,
nisipul, apa, cerul... E-o taină nepătrunsă !

Ori, poate,-au omorât-o și mi-au îngropat-o?
Că n-a fost chip să-i mai zăresc făptura
și-nnebunind, creștea în pieptu-mi ura...
Numai în propriu-mi suflet n-am cătat-o!...

Și-atunci, am început să strig din toți rărunchii:
„Spuneți-mi, clar, voi n-ați găsit o țară
făcută, de-unii dintre proprii fii, de-ocară?...
Care-ați trădat-o toți... părinții... fiii... unchii ?”

Apoi, am așteptat ce-am așteptat și am lăsat-o...
Și-aud din depărtări și până-n dreptu-mi
un sfânt ecou, ce-a izbucnit din pieptu-mi:
„Da-n inimă... și-n gând... ți-ai căutat-o?...”

Un țipăt scurt, ce mintea mi-a străpuns-o
făcu s-apară din neant, pribeagă,
o Românie, încă, neîntreagă
ce, poate, chiar eu, însumi, mi-am ascuns-o...?

Sau, poate, chiar eu însumi, mi-am ascuns-o !



Bragadiru – 25 noiembrie 2015

Din volumul ”Calea spre sapiență”,
publicat la editura Favorit, București, 2016

Comentarii

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Lăsați-mă ce sunt!...

Inevitabilii tembeli

Adolescență, cu lampas la picior