Lăsați-mă ce sunt!...
Era în primii ani ai deceniului șaptezeci din secolul
trecut.
Eu – un tânăr locotenent de marină care, ieșit din școală
și numit aghiotant al comandantului marinei militare, abia deschisesem ochii și
încercam să înțeleg tainele și
hățișurile structurilor militare. Domnia sa – cu vreo douăzeci și cinci de ani
mai mult decât mine, purta cel mai înalt grad de subofițer din armată. Era plutonier
adjutant (gradul de plutonier adjutant-șef nu se inventaseră, încă!), veteran
de război și șeful muzicilor marinei militare.
Eu – sublimul anonim, eram cunoscut doar colegilor de
promoție, profesorilor și comandanților din școala navală pe care o absolvisem
de curând, și, probabil, și unora dintre ofițerii garnizoanei Mangalia cu care
venisem în contact, în mod întâmplător.
Domnia sa – deși doar subofițer, era o personalitate apreciată
în toată marina. De asemenea, era cunoscut de o bună parte a personalului
armatei române, precum și de un numeros public din țară. Motivul? Era cel care,
an de an, printr-o selecție riguroasă a militarilor încorporați în marină (și
la vremea respectivă erau câteva mii!), reușea să alcătuiască acel ansamblu coral
bărbătesc, unic în arealul românesc, denumit ”Albatrosul”. Ansamblu care,
compus fiind din câteva zeci de voci tinere îmbrăcate în minunata ținută
albastră a marinei române, reușea să amuțească, de emoție și vibrație
sufletească, sutele de spectatori ai unor săli arhipline. Și care, anual, se
situa, indubitabil, pe unul din primele trei locuri ale podiumurilor de
premiere ale concursurilor naționale de profil. Chiar dacă televiziunea acelor
vremuri era atât de zgârcită în difuzarea emisiunilor culturale (și nu numai!),
prin impactul mediatic al micului ecran făcea ca dirijorul și autorul liniilor
melodice ale pieselor orchestrate să intre în atenția definitivă a publicului.
Modest peste poate, trăia, se hrănea și respira prin
muzică. Compunea, antrena, dirija, conducea corul și orchestra și ridica la
nivelui inimii, premiile!...
Cum comandantul marinei militare de la acea vreme,
viceamiralul inginer Grigore MARTEȘ, obișnuia ca zilnic să inspecteze una-două
dintre structurile subordonate, evident că la un anumit interval de timp venea
și rândul Centrului de instrucție al marinei militare, instituție în cadrul
căreia ființa și muzica marinei.
Într-una din acele vizite, fiind în deplasare către un
alt obiectiv de verificat, și auzind acordurile vocilor corului ”Albatrosul” ce
răsunau din localul clubului unității, mi se adresează în mod surprinzător: ”Măi, copile! Ia să schimbăm noi de drum și
să-i vedem pe băieții ăștia tineri și frumoși care cântă! I-ai văzut săptămâna
trecută, la televizor, cum au obținut locul întâi la concursul național al
corurilor militare?”
La răspunsul meu, afirmativ și monosilabic, completă: ”Locotenente, copiii aștia fac atâta bine și
aduc atâta faimă marinei militare cum nici nu-ți poți imagina! Dar creierul și
sufletul corului este Hudițeanu. Hai să vorbim cu el!”
Intrând în sală, după toată procedura de primire militară
(atenționare, raport, prezentare, strângere de mână, etc), amiralul,
adresându-se colocvial interlocutorului, îi spuse: ”Marine, am vrut să te văd și să te felicit, pe tine și pe toți băieții
tăi, pentru locul pe care l-ați câștigat la concurs! Vă mulțumesc pentru
imaginea pe care o faceți marinei militare! Bravo vouă, tuturor! S-o țineți tot așa!”
Iar după cele câteva cuvinte de apreciere ale dirijorului
pentru faptul că amiralul a binevoit să treacă pe la sala de pregătire a
corului, comandantul marinei, luându-l amical de după umeri pe plutonierul adjutant,
îl întrebă: ”Ia spune-mi, ce vă mai trebuie?
Cu ce vă pot ajuta? Condițiile, hrana, ținuta, instrumentele muzicale și
programul sunt corespunzătoare?”
Răspunsul afirmativ al dirijorului, venit succint,
concret și militărește, îl determinase pe amiral să treacă la subiectul
următor. Îi spuse: ”Lasă băieții ăștia în
pauză câteva minute și vino că vreau să discutăm ceva.” Apoi, într-o cameră
adiacentă, doar în prezența celor doi, a comandantului unității și a
subsemnatului, continuă: ”Să știi că am
vorbit cu cei de la cadre și am hotărât să te fac ofițer. Îndeplinești toate
condițiile: ai studii superioare, rezultate foarte bune cu muzica marinei și
corul <Albatrosul>, așa că peste vreo lună vei fi maior!”
Luat prin surprindere, maestrului Marin HUDIȚEANU i se
încleștase gura și nu-i mai ieșeau cuvintele. Într-un târziu, spre surprinderea
tuturor, silabisi: ”Lăsați-mă ce sunt! Vă
mulțumesc frumos că v-ați gândit să mă promovați, dar lăsați-mă ce sunt! Asta
este poziția mea și mă simt atât de bine în ea! Lăsați-mă ce sunt!”
Argumentele amiralului referitoare la mărirea de salariu,
creșterea poziției sale în comunitatea muzicienilor militari și a personalului
garnizoanei Mangalia nu au avut nicio rezonanță în sistemul de referințe al
compozitorului, dirijorului și plutonierului adjutant Marin Hudițeanu, care,
parcă parafrazându-l pe Gherase Dendrino, comunică decizia sa finală: ”Lasați-mă ce sunt!... Lăsați-mă să cânt!”
Văzându-i poziția hotărâtă, după câteva clipe de tăcere amiralul
s-a ridicat de pe scaun, i-a întins mâna, apoi, cuprinzându-l iar de după
umeri, i-a spus: ”Marine, te înțeleg! Te
înțeleg și te apreciaz! Puțini în lumea asta pot realiza ceea ce faci tu, dar
și mai puțini ar refuza o asemenea promovare! Și pentru demnitatea asta meriți
și mai multă considerație și respect din partea mea!” Și repetându-i un ”Mulțumesc pentru ceea ce faci pentru
marină!” și strângându-i din nou mâna, ieși din încăpere.
În mașină, pe drumul de întoarcere către comandamentul
marinei, mi se adresă: ”Locotenente,
să-mi amintești ca va viitoarea premiere să-l trecem pe Hudițeanu cu cea mai
mare primă din marină!”
Astăzi, la cei peste nouăzeci și trei de ani ai domniei
sale, maestrul Marin HUDIȚEANU vibrează, încă, la acordurile ritmate ale
muzicii militare. Iar atunci când condițiile atmosferice îi permit, sprijinit
de baston și ocupând un loc convenabil, asistă, pe faleza Cazinoului din
Constanța ori prin piețele centrale ale orașului, la trecerea fanfarei forțelor
navale.
E modul său de a-și retrăi clipele de glorie, de a-și
reîncărca puterile, atâtea câte mai sunt, prin acordarea bătăilor inimii cu
tempoul tineresc al melodiilor compuse de domnia sa cu peste cinci decenii în
urmă. Și parcă, bagheta invizibilă a maestrului – ajuns astăzi la gradul de
colonel în retragere (ceea ce refuzase cu atâta demnitate în urmă cu aproape
cincizeci de ani!), manevrată de către o forță divină, saltă prin aer în
ritmurile marșurilor ostășești precum: Garda
la pavilion; Saltă pasul voinicește; Marinari din România; Flamuri albastre;
Solemn pe nave marinarii; Imnul maiștrilor marinei militare.
Cât despe ”Albatrosul”, se poate spune doar că a fost!...
A fost și a zburat! Și cine știe când o să mai vină?... Sau, dacă!...
Spre confirmare: Eugen Laurian
Foarte frumoase cuvinte.L-am cunoscut si intradevar este un om deosebit, modest si demn.Ce bine ar fi daca am fi toti ca el.Dumnezeu sa-l tina in viata sanatos.
RăspundețiȘtergereMama si cu tata, au facut la Sulina, pana-n anii '60, "corul armatei" cu maestrul Marin Huditeanu, mama-si aduce aminte de dinamica si pasiunea cu care dirija si-si insufletea coristii, i-a placut ca i-am amintit... Multumim ! VP
RăspundețiȘtergere