Nu vreau stăpân!



 de Eugen Laurian

Am fost, ce-am fost!...

Aveam un rost
și adăpost
dar, singur, m-am expus
la mari nevoi
ce, mai apoi,
prin mulți ciocoi
m-au ras și m-au răpus.

Mă-ntreb și-acum:
de ce și cum
m-au scos în drum
și-n jalbă m-au adus,
când eu aveam
și râu și ram,
un plai – balsam,
de ceruri mai presus?...

Eu n-am putut,
ori, chiar, n-am vrut
să țin un scut;
și nici nu m-am opus
la joc infam
și de haram,
cumplit program
al celor ce-au condus.

Popor român,
nu vreau stăpân
cumplit, păgân,
așa cum mi-ai adus!...
De ce n-asculți
de-ai tăi cei mulți
sărmani desculți
că țara ți-au distrus?...

De ce mai stai,
ca un cobai,
cu gâtu-n scai,
așa cum ți-au impus,
când poți să lupți,
să te înfrupți
din cei corupți
și cei ce te-au supus?...

Că n-ai noroc,
cu jalba-n cioc
la iarmaroc
te-ai plâns și te-ai expus...
Cum mai suporți
să te exporți?...
La ’nalte porți
de ce mereu te-ai dus?...

De ce preferi
cumpliți boieri,
de nicăieri,
să stea, acolo, sus?...
Străini de neam
bătuți de blam
te-au pus în ham
și tu te-ai și supus!...

Popor român,
de vrei stăpân
să-l ții la sân,
la pradă predispus,
găsești ușor
un protector
stăpânitor
rapace și dispus!...

Sărman lacheu,
plătind mereu
haraciul greu,
ca tine alții nu-s...
N-aș fi crezut
că ai putut
să dai tribut
și celor din apus!...

De-mi mai aduci
de prin răscruci,
din nou, năluci
cu birul presupus,
eu voi pleca...
Te voi lăsa
în plata ta
că-n groapă m-ai adus!

Dar pân’ n-apun,
ca un tribun
atâta-ți spun:
ascult-o vorbă biet român
adeverită-adeseori:
de umbli după protectori
sfârșești prin a-ți găsi stăpân!


Bragadiru – 1 august 2018


Comentarii

  1. Prea mult adevar, asa ca , imposibil sa nu simti gustul amar al neputintei.Nu cred ca ne va mai darui prea curand Dumnezeu vreun Stefan, Mihai, Vlad, Mircea sau Ceausescu...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Trebuie să vină! Când? Nu știu! Dar nu se mai poate zace în marasmul acesta și în inconștiență.

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Lăsați-mă ce sunt!...

Inevitabilii tembeli

Pasul 1 - Începe cu puțin