Plătind afară...



Eugen Laurian

Lipsa banilor ne-omoară, ne zdrobește, ne sugrumă,
că de-aprind doar două becuri, dintr-o fire economă,
sau de pun, cumva, în priză aparate ce consumă,
banii mei dispar din țară!... Vizitează mândra Romă...

De la Roma vin și cizme, botoșei, bocanci, sandale,
că noi nu mai facem cizme..., nici cerneala, nici plaivazul;
iar de încălzim vreo ciorbă și,-n ibric, vreo trei sarmale,
Moscova ne saltă banii, că de-acolo vine gazul!

Bate vântul prin cetate, cu necazuri, daravele
ce se țin de gâtul nostru, zi de zi, în mai toți anii, 
că, de când cu libertatea și atâtea temenele,
la closet, când tragem apa, la Paris se duc toți banii!...

De golit-am rezervorul și fac plinul la mașină
banii mei spre vest se-ndreaptă și se duc, drept, la Viena;
iar de sună telefonul, banii mei, în cor, suspină
căutând Mediterana, în direcția Atena...

Tot Viena saltă banii de prin bănci, din pomi și lemne
și plătim la Budapesta pentru carne și făină...
În inconștiența noastră, chiar prostia să ne-ndemne
să ne bucurăm când neamțul ne ia banii pe mașină?...

La Stambul trimitem banii pentru aur și podoabe
că, noi, aur nu mai scoatem de la Roșia Montană;
iar petrolul ni-l aducem de prin țările arabe
că pe-al nostru-l fură alții!... Ca din țară africană...

La Beijing ajung toți banii când ne cumpărăm chiloții,
la Ierusalim, așijderi, pentru orice consultații;
toți șnapanii ne iau banii, iară noi, ca idioții,
tot plătind pe alții-n lume, ne secătuim Carpații!

De la Haga vin vești triste, ambalate în zambile,
pentru banii ce-i trimitem când le facturăm importul;
de mai vrem, cumva, prin Schengen și condiții mai facile
să avem prin Europa... să le dăm, acum, și portul?...

Banii noștri emigrează, emigrând cu toți bărbații
care caută de lucru la stăpânii de pe-afară,
iară noi, acei rămașii în pustia astei nații,
nu întrezărim speranța pe la noi, pe-aici, prin țară!

De-aia vă întreb, anume, suportând acest regim:
„Dacă tot plătim pe alții..., noi, pe noi, când ne plătim?...”

De-aia te întreb, bezmetic, dar cu suflet de soldat:
„Țara mea, unde fugit-ai?... Țara mea, cu-i mi te-au dat?...”




Bragadiru – 11 aprilie 2016

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Lăsați-mă ce sunt!...

Inevitabilii tembeli

Pasul 1 - Începe cu puțin